Datum: 12 september 2024
Auteur: Peter Loonen

Woensdag 4 september verscheen er op de site van NOS een bericht dat er behoefte is aan richtlijnen rondom AI vanuit het Onderwijs. Collega Thijs Wesselink heeft een poging gedaan om deze richtlijnen alvast wat vorm te geven. In dit artikel deel ik graag zijn richtlijnen.

Wat doe je als school met AI?

Bijna twee jaar is generatieve AI beschikbaar in de maatschappij. Het systeem is ongecontroleerd losgelaten en als een soort blijvend proefkonijn danst het rond. Er valt best wat van te vinden dat dit konijn op deze manier mag dansen. Het systeem geeft mogelijkheden, maar zeker ook moeilijkheden en bedreigingen. Enerzijds is het fijn dat je een brainstorm-partner hebt of een digitale assistent. Anderzijds zijn de bestaande systemen bij overheden en in het onderwijs niet ingericht op de disruptieve verandering die het systeem teweegbrengt.

De collectieve onwetendheid is nog altijd hoog in het onderwijs. Op alle lagen:

  • Directies hebben onvoldoende kennis om de impact voor de organisatie, medewerkers en studenten te overzien. Hierdoor wordt er vooral defensief beleid gemaakt.
  • Docenten hebben onvoldoende kennis en vaardigheden om het diepleren met generatieve AI met studenten stimuleren. Hierdoor vindt er vooral oppervlakkig leren met generatieve AI plaats.
  • Studenten hebben onvoldoende kennis en vaardigheden om effectief met generatieve AI te studeren.

Om deze verandering te begeleiden en studenten een waardevolle opleiding en diploma te laten behalen zou iedere school of instelling mijns inziens de volgende stappen moeten doorlopen:

  • Stap 1: Kennis en visie sessie met directie of management: Wat is generatieve AI? Wat is de impact op het onderwijs, onze docenten en studenten. Wat is de impact op het werkveld waar toe wij opleiden?
  • Stap 2: Plan van aanpak: Hoe gaan wij er binnen onze instelling mee om? Hoe kunnen we dit inrichten binnen de AI-wetgeving, auteurswetgeving en AVG-wetgeving? In kaart brengen wat docenten en studenten moeten leren over, van en met generatieve AI. (werking, ethisch, impact op het leren) Welke veranderingen moeten wij implementeren binnen ons curriculum? (Denk bijvoorbeeld aan veranderend werkveld en leren leren met generatieve AI). Op welke manier en met welke tools faciliteren wij onze studenten en docenten met generatieve AI?
  • Stap 3: Training van docenten: Wat is generatieve AI? Hoe ga ik daar in de les en in toetsing mee om? Hoe leer ik studenten leren met generatieve AI? Vaardigheidstraining om werkdruk en administratie te verlagen. Ontwikkelen van een ethisch kompas.
  • Stap 4: Ontwikkeling AI-modules voor studenten: Samen met docenten en designteams AI-modules ontwikkelen voor studenten onderwerpen: Wat is generatieve AI? Het ontwikkelen van een ethisch kompas. Het leren leren met generatieve AI.
  • Stap 5: Implementatie in het onderwijs. AI-board om kennis vaardigheden en curriculum actueel te houden.

Een landelijke richtlijn zou een mooi startpunt kunnen zijn, maar iedere school die staat voor goed onderwijs moet in actie komen, AI op een verantwoorde manier onderdeel van de maatschappij te laten worden.

Meer weten over AI? stuur een berichtje naar Thijs of naar mij en luister in ieder geval de podcast AI en onderwijs:

Bronnen:

https://metis-onderwijsadvies.nl/academie/inschrijven-ai-onderwijslab/

https://nos.nl/artikel/2535763-pleidooi-voor-ai-richtlijn-op-scholen-risico-s-groot-bewustzijn-laag

OnderwijsLab

Up-do-date blijven?

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf je in
0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *