Hoe zeg je dat iemand stinkt?

Datum: 23 december 2021
Auteur: Liza Peeters

De G.R.E.T. methode

Veel mensen in het onderwijs zijn inmiddels bekend met de kracht van feedback. Eerder schreef ik al een blog over wat feedback ‘effectief’ maakt. Maar HOE geef je deze feedback? In deze blog reik ik je hiervoor de G.R.E.T. methode aan.

Met feedback streef je ernaar iets bespreekbaar te maken, inspanning en aspiratie te verhogen of een dialoog op gang te brengen. We bereiken met het geven van feedback echter niet altijd het gewenste effect. Sterker nog, het geven van feedback is complex en arbeidsintensief (Wiliam, 2019).

Op welke manier kun je dan feedback geven die juist positief uitpakt? Mijn collega Johan introduceerde daarvoor een paar weken geleden de G.R.E.T methode.

Hij vroeg: “hoe zeg je tegen mij, dat ik stink?”. Iemand teruggeven dat hij/zij ‘stinkt’, is één van de meeste en moeilijkste (persoonlijke) feedback. Na wat mislukte pogingen, reikte hij mij de G.R.E.T. methode aan. Volgens hem HET middel om dit soort ‘lastige feedback’ goed te kunnen geven. Een prettige methodiek die, indien goed voorbereid, eenvoudig is toe te passen.

Uiteraard zijn jullie benieuwd wat de methodiek is en hoe je deze effectief kunt inzetten bij het geven van feedback. In onderstaande kennisclip legt Johan de methodiek uit. Nadat hij de methode toelicht geeft hij in het filmpje een voorbeeld.

Samenvattend, de vier fasen van de G.R.E.T. methode zijn een hulpmiddel om jouw feedback effectief op te bouwen.

GRET methode feedback geven

En dan nu terug naar de centrale vraag van de blog ‘Hoe zeg je dat iemand stinkt?’

Ik vind het vervelend/moeilijk/lastig om het je te vertellen, maar vind wel dat je het moet weten… de laatste tijd bespeur ik een lichaamsgeur bij je…. Dat zorgt er voor dat ik afstand neem/niet naast je wil zitten/niet met je kan samenwerken… dit frustreert me/irriteert me soms … en dat vind ik jammer, want je bent wel diegene met de kennis/vaardigheid die me verder kan helpen…
Herken je dit? Als ik je dit zo vertel, wat denk je dan?

Up-do-date blijven?

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf je in
2 Reacties
  1. Beste Liza,
    Dank voor je heldere feedback-methode!
    Ik heb met studenten en een trainingsacteur de ‘je-stinkt-casus’ ook een keer geoefend. De student/leidinggevende haalde alle moed bij elkaar en vertelde de acteur/medewerker dat zij niet geheel fris rook. Na deze boodschap keek ze me triomfantelijk aan: dat had ze toch maar mooi ff gezegd. Ondertussen de acteur/medewerker in verdriet en vertwijfeling achterlatend… hier was meer nodig dan een ‘herken je dit?’
    Verder heb ik in een vorig leven best veel geld verdiend met feedback-regels leren toepassen, maar of het veel heeft geholpen… Ik ben na enige introspectie veel meer op het spoor gaan zitten van leren feedback te vragen aan elkaar. Dit vraagt een cultuurverandering, waarbij de leidinggevende het goede voorbeeld kan geven. Duurzamer.

    Antwoord
  2. Beste Liza,
    Dank voor je heldere feedback-methode!
    Ik heb met studenten en een trainingsacteur de ‘je-stinkt-casus’ ook een keer geoefend. De student/leidinggevende haalde alle moed bij elkaar en vertelde de acteur/medewerker dat zij niet geheel fris rook. Na deze boodschap keek ze me triomfantelijk aan: dat had ze toch maar mooi ff gezegd. Ondertussen de acteur/medewerker in verdriet en vertwijfeling achterlatend… hier was meer nodig dan een ‘herken je dit?’
    Verder heb ik in een vorig leven best veel geld verdiend met feedback-regels leren toepassen, maar of het veel heeft geholpen… Ik ben na enige introspectie veel meer op het spoor gaan zitten van leren feedback te vragen aan elkaar. Dit vraagt een cultuurverandering, waarbij de leidinggevende het goede voorbeeld kan geven. Duurzamer.

    Antwoord

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *