Datum: 4 november 2024
Auteur: Koen van Spaandonk

“Regie in de Klas”, van Tom Bennet, biedt praktische ondersteuning, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en gebaseerd op de ervaringen van docenten wereldwijd. Vol met strategieën, tips en waardevolle adviezen.

Docenten zijn experts in goed gedrag – en dat is precies waar het probleem ligt. Als docent heb je een bepaalde expertise bereikt, dankzij opleiding en ervaring. Je hebt zelfregulatie en sociale vaardigheden geperfectioneerd en je weet precies hoe je je moet gedragen om succesvol te zijn en anderen te helpen leren. Maar jouw expertise kan juist een obstakel vormen wanneer je probeert eenvoudige gedragsnormen over te brengen op je studenten.

Hoeveel van je studenten hebben écht een idee van wat je bedoelt als je zegt dat ze hun best moeten doen voor een opdracht of toets? Vaak hebben ze geen enkel referentiekader of een compleet ander referentiekader voor wat het betekent om ‘je best te doen’. Wij vergeten te makkelijk dat onze studenten niet dezelfde levenservaring en vaardigheden hebben die wij als vanzelfsprekend beschouwen.

Als je een situatie al duizend keer hebt meegemaakt, kun je moeiteloos terugvallen op een reeks oplossingen. Voor jou is het misschien eenvoudig(er) om met een lastige collega om te gaan of een presentatie te geven. Maar voor studenten, die nog moeten leren hoe ze zich in zulke situaties moeten gedragen, is dit allesbehalve eenvoudig. Ze vallen terug op de eerste de beste oplossing die ze beschikbaar hebben, zelfs als die oplossing niet zo effectief is.

Denk eens terug aan de tijd dat jij beginnend docent was. Je gebruikte waarschijnlijk eenvoudige, praktische oplossingen om wangedrag aan te pakken. Je wist misschien dat deze methoden mogelijk niet werkten, maar je kon toen simpelweg nog geen betere strategie bedenken.

Expert of beginnend; we maken fouten. Maar als expert is de uitdaging anders dan die van de beginner.

De vloek van expertise

Het besef van de vloek van expertise is niet alleen een nuttig principe uit de psychologie, het verandert ook hoe je naar de wereld kan kijken. Deze valkuil houdt in dat een expert op een bepaald gebied de neiging heeft om de competentie van anderen op hetzelfde gebied te overschatten.

Experts veronderstellen vaak dat iedereen dezelfde expertise en achtergrondkennis heeft als zij. Ze gaan ervan uit dat zaken die eenvoudig zijn voor hen, ook eenvoudig zijn voor anderen. Dit misverstand ontstaat doordat de expert zich niet langer bewust is dat veel van zijn vaardigheden het resultaat zijn van duizenden uren oefening.

Gedrag als curriculum

Een van de kerntaken van een docent is om heel bewust en expliciet studenten te onderwijzen in hoe ze zich moeten gedragen. Dit moet met evenveel zorg en inspanning gebeuren als elk ander vak.

Zie het als een curriculum: het gedragscurriculum. Studenten leren niet automatisch hoe ze zich moeten gedragen, en ze leren het niet door zelfstudie. De meeste studenten zijn geen autodidacten die zelfstandig de geheimen van sociaal gedrag ontrafelen zoals Boeddha. Fatsoen, zelfregulatie, veerkracht, vastberadenheid en vriendelijkheid ontwikkelen zich niet zomaar vanzelf. Dit zijn zaken die je heel bewust en op een gestructureerde, doorlopende wijze moet aanleren.

Waarom dit boek lezen?

Goed gedrag vormt de basis voor een goede leeromgeving. Elke student verdient een klaslokaal waar rust en veiligheid heersen, en waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het is een van de belangrijkste verantwoordelijkheden van een docent om zo’n omgeving te creëren. Maar dit gaat niet vanzelf. Het is niet voldoende om studenten simpelweg te vertellen dat ze zich goed moeten gedragen; goed gedrag moet doordacht en met veel inspanning worden aangeleerd.

Wil je na het lezen van dit boek weten wat wij kunnen doen voor jouw onderwijsinstelling of opleiding? Neem dan contact op met één van onze experts.

Bennett, T. (2022). Regie in de klas.

Up-do-date blijven?

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf je in
0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *