Beroepsonderwijs zonder beroep is slechts onderwijs
In het beroepsonderwijs bereiden we studenten voor op de arbeidsmarkt van morgen. Deze arbeidsmarkt verandert snel en vraagt aandacht voor onderhoud van het curriculum.
In het beroepsonderwijs bereiden we studenten voor op de arbeidsmarkt van morgen. Deze arbeidsmarkt verandert snel en vraagt aandacht voor onderhoud van het curriculum.
Een driedelige podcastserie met ROC Friese Poort over Digitalisering van het onderwijs...
Is flexibiliseren van het onderwijs noodzaak of luxe? En als we flexibiliseren voor wie dan precies en hoe dan?
We weten inmiddels veel over de kracht van feedback. We kennen de vuistregels van feed-up, feedback, feed-forward. Maar HOE geef je deze feedback? Liza reikt je hiervoor in haar blog de G.R.E.T. methode aan.
Ellen onderzocht de rol van hbo-docenten tijdens onderwijsveranderingstrajecten. “Wat ik ooit op papier heb uitgewerkt, zie ik nu in de praktijk echt gebeuren!”
Zijn activerende werkvormen nu écht effectief? In deze blog duiken we de literatuur in en gaan we met het onderwijsontwerp aan de slag.
Activerende werkvormen in het beroepsonderwijs. Waarom wil je ze gebruiken? Wanneer gebruik je ze? In deze webinar veel voorbeelden!...
De fase dat studenten van en met elkaar leren is een belangrijk onderdeel van het leerproces. In deze webinar mogelijkheden om peerfeedback als docent in te zetten, te trainen...
Ik krijg vaak de vraag om te helpen bij het formuleren van leeruitkomsten. Dit lijkt een makkelijke vraag, even wat uitkomsten opschrijven en weer verder. En ik kan deze vraag...
Een korte introductie op de verschillende vormen om te ‘flexen en te persen’ Flexibilisering en personalisering van het onderwijs is hot. We praten er veel over, en je ziet...
Een manier om te kijken naar een nieuw begin Op het moment dat ik deze blog schrijf ben ik omringd door half uitgepakte verhuisdozen, in mijn provisorisch ingerichte kantoor...
De laatste tijd ben ik bij verschillende opleidingen veel bezig met curriculumvernieuwing, flexibilisering van het onderwijs, leeruitkomsten, formatief evalueren en blended...
Gaat dat wel, niet of een beetje? Met Albeda gaan we op zoek naar antwoorden...
Boeiende gesprekken met Aventus over samenwerking met het werkveld...
Het gevaar van personaliseren en flexibiliseren in het beroepsonderwijs “Wat op het eerste oog een succesvolle verandering lijkt, blijkt bij een tweede, bredere blik de...
https://youtu.be/0hi4SlFXgpQ?si=L9TOn2HHxK9Zgnt5
Luister nu naar de eerste dialoogbijeenkomst over het discussiestuk Toekomst van ons onderwijs. Het thema van deze bijeenkomst is toegang tot onderwijs en gelijke kansen. Een...
Onderwijsontwikkeling, onderwijskundig leiderschap, gepersonaliseerd onderwijs, de docent centraal, de student centraal. Bij het maken van onderwijs ontstaan er veel vragen....
Lieve lezer Bij het verschijnen van deze blog ben ik nét gestart met mijn solohike door Zwitserland. Letterlijk! Vanochtend om 9 uur ben ik gestart met mijn tocht over de Via...
1+1=11 Onlangs had ik een interview met Tjip de Jong over zijn nieuwste boek 1+1=11 over de zin en onzin van onderwijsvernieuwing. Tjip bespreekt wekelijks in zijn Tjipcast...
“ Door deze manier van leren blijf ik ook na mijn opleiding steeds onderzoeken en kritische vragen stellen, ik probeer dit nu ook in mijn werkcontext over te dragen aan...