Eindelijk bewijs: effectief samenwerken in teams leidt tot betere studieresultaten

door 2 okt 2018

Wanneer je als individuele docent deskundig bent, een positieve mindset toont, hard werkt, goed voorbereid bent en een goede relatie met je studenten hebt, is je impact op het leerproces van de student al behoorlijk groot. Echter, al die inspanning wordt pas echt beloond wanneer je met je collega’s een collectieve opvatting over goed onderwijs hebt. Het bewijs is nu geleverd.

De meta-analyse van John Hattie over effectiviteit van interventies in het onderwijs is wereldberoemd. De lijst van interventies blijft zich ontwikkelen en sinds dit jaar is er een nieuwe nummer 1 in de lijst met een effectscore van 1.57:

collective teachers efficacy

Docenten die met elkaar overeenstemming hebben over wat ze goed onderwijs vinden, die een strategie hebben hoe ze een volgende stap kunnen maken in de ontwikkeling van hun studenten én die een collectief uitgewerkt plan hebben hoe ze tot de gewenste leeropbrengsten komen, zijn effectiever dan onderwijsteams die ieder voor zich werken.

Juist daarom is het zo belangrijk om met je team te investeren in een collectief beeld van goed onderwijs. 

In het interview dat ik had met Pedro de Bruyckere in voorbereiding op het HIT-Event, gaat hij onder andere in op dit fenomeen. In het fragment ‘tijd voor low impact’ beschrijft Pedro collective teacher efficacy als zeer effectief. Een mooie toevoeging van Pedro is om ook goed te kijken naar alle interventies met lage impact, maar die weinig moeite kosten om ze te realiseren.

[vooplayer type=”playlist” id=”ODky” ]

Hieronder een youtube-fragment waarin Hattie de nieuwe nummer 1 collective teacher efficacy onder de aandacht brengt:.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Peter Loonen

Peter Loonen

Auteur

Onderwijskundig leiderschap na corona

Onderwijskundig leiderschap na corona

 Zo langzaamaan werken we ons in Nederland uit de coronacrisis. Het R-getal daalt, de druk op de ziekenhuizen neemt af en het aantal Nederlanders dat gevaccineerd is neemt dagelijks toe. Deze hoopgevende weg uit de crisis zien we ook terug in het onderwijs;...

Lees meer
Blended Beroepsopdrachten ontwerpen

Blended Beroepsopdrachten ontwerpen

Hoe ontwerp je doelgerichte en leerrijke beroepsopdrachten? In dit webinar aandacht voor het 4C/ID model, werkvormen die gebruikt kunnen worden en een beslisschema voor blended onderwijs.  Vanuit integrale beroepstaken is de urgentie voor een onderwerp te stimuleren...

Lees meer

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!