fbpx

Co-creatie: onderwijs en toetsing samen met studenten maken

door Natascha Rakic

Co-creatie: onderwijs en toetsing samen met studenten maken

met Natascha Rakic

Deze podcast kun je zijn zijn geheel of in delen afluisteren. Heb je weinig tijd? Hieronder een luisterwijzer. Klik op de stukjes naar je interesse.

 

Wie is de docent?

(1.0-2.0)
In dit fragment neemt Benji ons mee naar zijn context. Wat vraagt co-creatie van een docent?

 

Wie zijn de studenten?

(2.20-7.02)
In dit fragment zoomen we in op studenten en het vak:

  • Wie zijn de studenten?
  • Welke plaats heeft het vak “ Psychology of religion” in hun opleiding ?
  • Welke betekenis heeft het vak in relatie tot de samenleving/maatschappij?

Waarom koos je ervoor om het vak samen met studenten te ontwerpen?

(7.40-10:09) 

  • Benji vertelt ons wat hem geïnspireerd heeft om samen met studenten het vak in te richten. Verder gaan we in op het hoe.
  • Hoe is tijdens het ontwerpproces de ruimte gemaakt voor studenten om zelf keuzes te maken in wat zijn belangrijk vinden?

Wat was belangrijk voor het ontwerp? Hoe vindt leren plaats? Toetsing? En wat is de samenhang daartussen?

(10.22-13.06)

  • Welke voorwaarden kregen de studenten mee?
  • Wat mochten ze in het ontwerp zelf bepalen?

Uitdagingen in het ontwerpproces

Fragment 1: kiezen van instructie en rubric maken

(13.06-20.45)
Twee groepen gingen eerst brainstormen, dan leerdoelen opstellen en dan de rubric maken. Dat was het plan. Al snel was duidelijk dat de twee groepen enorm verschilden in dynamiek.

  • De eerste groep (14.54-16.28) Gaat als een speer. Werkende elementen, samenstelling en invulling van de opdracht gegeven.
  • De tweede groep (16.28- 20.45): Van discussie naar bijsturing en concretisering van de opdracht.

Fragment 2: de workshop

(20.59- 29.14)

  • Hoe de groepen authenticiteit aan de opdracht brachten om dicht bij de bedoeling te blijven.
  • Verschil tussen de groepen in inspanning: hoe hierin balans te brengen?
  • Over handelingsverlegenheid, tactvol handelen, versterking van vertrouwen en met elkaar leren.

Fragment 3: het eindproduct en leerwaarde voor studenten

(29.20-32.55)
In dit fragment bespreken we hoe studenten inzichtelijk maakten wat ze geleerd hebben en welke rol humor, persoonlijke verbinding en reflectie hierin heeft.

Hoe is de toetsing verlopen?

(32.01-35.40)
Studenten hebben zelf beoordeling vormgegeven en beoordelingsinstrumenten ontworpen. Ook de rol van docenten als beoordelaars wordt uitgebreid besproken.

 

Het succes van co-creatie

(35.40-37.45)
Hoe de co-creatie het onderwijs succesvoller maakt door aan te sluiten op de belevingswereld, het niveau en de behoefte van de student.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Natascha Rakic

Natascha Rakic

Auteur

Mis geen enkele Metis-update!

Je ontvangt iedere maand een e-mail boordevol tips rondom een onderwijsthema.

AANMELDEN >

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

× Stel je vraag via WhatsApp Available on SundayMondayTuesdayWednesdayThursdayFridaySaturday