Bouwen aan de motivatie van studenten: start met activerend studiemateriaal!
Student motivatie start met activerend studiemateriaal; Geeft inzicht in het niveau, Geeft de student autonomie en plezier in het leren!
Student motivatie start met activerend studiemateriaal; Geeft inzicht in het niveau, Geeft de student autonomie en plezier in het leren!
Op steeds meer instellingen ontwerpen studenten en docenten samen onderwijs en toetsinstrumenten. Deze vorm van co-creatie vergroot het eigenaarschap bij studenten, versterkt het leerproces en de sense of belonging (Bovill, 2017). Actief meedenken over de toetsing ontwikkelt hun kwaliteitsbesef en feedbackvaardigheden. Daarnaast hebben studenten meer invloed op eigen leren en die van hun peers (Carless & Bout, 2018).
In zowel het mbo als het hbo valt ongeveer 20-30% van de studenten uit in het eerste jaar. Hoe brengen we studenten tot studiesucces?
Een goede dialoog of stevige discussie binnen een schoolteam levert veel aanknopingspunten op voor verbetering van het onderwijs.
Wat is er nodig om kwaliteitsdenken te stimuleren? Deze week luisterde ik naar een interview met Alyson Annan, succesvolle bondscoach van de Nederlandse hockeyvrouwen....
Neem de juiste beslissingen in je lessen Formatief evalueren – 4 aspecten In de eerste blog heb ik je meegenomen in het waarom van formatief evalueren. In de tweede blog ben...
Neem de juiste beslissingen in je lessen Formatief handelen & effectieve feedback In de blog van vorige week heb ik jullie meegenomen in het waarom en hoe van formatief...
Neem de juiste beslissingen in je lessen Formatief evalueren bij online leren Online leren en lesgeven vergt een heel andere didactiek. Dat weten we allemaal. Je moet nieuwe...
We verkennen de mogelijkheden om onderwijsdoelen van "Ego-Denken" naar "Eco-Denken" te verschuiven en de focus te verleggen van individueel succes naar collectieve verantwoordelijkheid. Wat is de rol van ons onderwijs bij het vormen van ethisch verantwoorde individuen en het bevorderen van milieubewustzijn, leiderschap en verbondenheid?
Het zal niemand in het beroepsonderwijs ontgaan zijn dat de kwaliteit van de toetsing de afgelopen jaren veel aandacht heeft gekregen. Opleidingen zijn zich meer dan ooit...
Het beroepsonderwijs staat bol vol ontwikkeling en vernieuwing. We zien thema's als modulariseren, flexibiliseren, en personaliseren dagelijks voorbij komen in ons werk. Veel te vaak komt het voor dat docenten zich afvragen welke meerwaarde al deze onderwijsvernieuwing heeft. Dit brengt ons bij de vraag wat nu echt de bedoeling is en hoe we een passend antwoord kunnen geven op al deze ontwikkelingen.
Beste Stef, Het is inmiddels al weer enige tijd geleden dat wij elkaar gesproken hebben, ik meen in oktober 2015 voor het laatst. Wat vliegt de tijd! In die tijd werkte ik bij...
Ik bespreek het managen van veranderprocessen, en benadruk het belang van betrokkenheid van alle stakeholders en het creëren van een gezamenlijke visie. Hierbij introduceer ik tools als de Schoolnavigator® en de theorie van veranderkleuren.
Begin februari bracht de onderwijsinspectie het nieuws naar buiten dat het burgerschapsonderwijs in Nederland beter moet. Uit onderzoek is gebleken dat scholen wel aan de...
In dit artikel beschrijven we de rol van interim-managers en hun inzet bij specifieke uitdagingen en veranderingen in het onderwijs. We leggen uit wanneer en waarom interim-managers worden ingezet, bespreken de voordelen die ze bieden, en de risico's die eraan verbonden zijn.
Dinsdag 6 oktober kwam het bericht dat het resultaat op het rekenexamen voorlopig niet gaat meetellen voor diplomering in het mbo. Dit studiejaar zouden mbo-niveau 4 studenten...
Als mens heb je vast wel eens teruggedacht aan je eigen schooltijd en zijn er docenten die je nooit zult vergeten. Wat maakt dat deze personen een blijvende herinnering achterlaten? Wat deden zij dat jij ze de titel zwakke of sterke docent zou geven? Zou je op basis van je eigen ervaring een lijstje kunnen maken van beroepseisen waarmee een sterke docent beschreven wordt? En ben jij zelf die sterke docent? Geen makkelijke vragen waarschijnlijk, hoewel we er allemaal wat over te zeggen en te vinden hebben. Maar waar baseren we ons dan op? Op welke criteria zouden we ons moeten richten en nog belangrijker wie bepaald dit?. Maar waar baseren we ons dan op? Op welke criteria zouden we ons specifiek moeten richten. En nog belangrijker wie bepaald deze criteria?
Voor mensen in het mbo, die niet dagelijks met de generieke eisen voor taal en rekenen in aanraking komen maar duidelijkheid willen over de examinering.
Kwaliteit: de mate waarin iets goed is of aan bepaalde normen voldoet. Borgen: het geheel van geplande en systematische acties, nodig om in voldoende mate het vertrouwen te...
Het is al weer even geleden dat het HBO werd opgeschrikt door negatieve verhalen over de kwaliteit van hbo-diploma’s. Ook in het mbo zijn opleidingen onder verscherpt toezicht...