Onderwijskwaliteit

Co-creatie: onderwijs en toetsing samen met studenten maken

Co-creatie: onderwijs en toetsing samen met studenten maken

Op steeds meer instellingen ontwerpen studenten en docenten samen onderwijs en toetsinstrumenten. Deze vorm van co-creatie vergroot het eigenaarschap bij studenten, versterkt het leerproces en de sense of belonging (Bovill, 2017). Actief meedenken over de toetsing ontwikkelt hun kwaliteitsbesef en feedbackvaardigheden. Daarnaast hebben studenten meer invloed op eigen leren en die van hun peers (Carless & Bout, 2018).

Lees meer

Ecodenken
De morele doelen van je onderwijs: van Ego-denken naar Eco-denken

De morele doelen van je onderwijs: van Ego-denken naar Eco-denken

We verkennen de mogelijkheden om onderwijsdoelen van "Ego-Denken" naar "Eco-Denken" te verschuiven en de focus te verleggen van individueel succes naar collectieve verantwoordelijkheid. Wat is de rol van ons onderwijs bij het vormen van ethisch verantwoorde individuen en het bevorderen van milieubewustzijn, leiderschap en verbondenheid?

Lees meer

Boekentip: verdraaide organisaties
Trends en ontwikkelingen in het onderwijs, omdat het moet?

Trends en ontwikkelingen in het onderwijs, omdat het moet?

Het beroepsonderwijs staat bol vol ontwikkeling en vernieuwing. We zien thema's als modulariseren, flexibiliseren, en personaliseren dagelijks voorbij komen in ons werk. Veel te vaak komt het voor dat docenten zich afvragen welke meerwaarde al deze onderwijsvernieuwing heeft. Dit brengt ons bij de vraag wat nu echt de bedoeling is en hoe we een passend antwoord kunnen geven op al deze ontwikkelingen.

Lees meer

Wat maakt een sterke docent een goede docent?

Wat maakt een sterke docent een goede docent?

Als mens heb je vast wel eens teruggedacht aan je eigen schooltijd en zijn er docenten die je nooit zult vergeten. Wat maakt dat deze personen een blijvende herinnering achterlaten? Wat deden zij dat jij ze de titel zwakke of sterke docent zou geven? Zou je op basis van je eigen ervaring een lijstje kunnen maken van beroepseisen waarmee een sterke docent beschreven wordt? En ben jij zelf die sterke docent? Geen makkelijke vragen waarschijnlijk, hoewel we er allemaal wat over te zeggen en te vinden hebben. Maar waar baseren we ons dan op? Op welke criteria zouden we ons moeten richten en nog belangrijker wie bepaald dit?. Maar waar baseren we ons dan op? Op welke criteria zouden we ons specifiek moeten richten. En nog belangrijker wie bepaald deze criteria?

Lees meer