Datum: 8 juli 2014
Auteur: Peter Loonen

De student staat bij ons centraal! In bijna iedere brochure of beleidsplan lees ik die zin. De student centraal, komt voor mij ook overeen met de opmerking van docenten: “mijn passie ligt bij de student, ik ga voor de kwaliteit van het onderwijs.”

Een kleine anekdote van vandaag.

Mijn dochter heeft haar leesdossier van 4 VWO als eerste van haar klasgenoten ingeleverd, ruim voor de gestelde deadline. Vanochtend zijn verschillende medeleerlingen van haar uit bed gebeld omdat zij nog een correctie in het leesdossier moesten doorvoeren voor de rapportvergadering van morgen. Mijn dochter heeft niets gehoord dus dat zal wel goed zitten. Om 13.30u krijgt zij een mailtje dat ze alsnog het dossier moet aanpassen VOORDAT de rapportvergadering is morgenvroeg om 10.00u. Oma brengt haar naar school en om 14u is ze ter plaatse. Dan blijkt dat de docent naar huis is. Een collega is zo vriendelijk om het mobiele nummer te geven waarna ze hoort dat de docent niet verwacht had dat ze er zo snel zou zijn. Het dossier ligt in het postvak van de docent in de lerarenkamer maar daar mogen leerlingen niet komen. Weer een docent gezocht die het dossier wil pakken en vervolgens naar het open leercentrum om het leesdossier (op drie regels) aan te passen. Aangekomen in het totaal verlaten open leercentrum mag ze niet achter een computer werken omdat ze haar leerlingpasje niet bij zich heeft (“zonder stropdas kom je er niet in”). Uiteindelijk, na wat smeken mag ze alsnog in het leercentrum de aanpassingen doen. Eind goed, al goed.

De student centraal, passie voor de student.

Wat betekent de student staat centraal? Wat betekent passie voor de student?

De passie voor de student of het onderwijs kent een aantal lagen:

  1. Passie voor je eigen aanzien, je persoonlijke voldoening, erkenning van studenten
  2. Passie voor het beroep of het vak waarin je doceert
  3. Passie voor je student
  4. Passie om bij te dragen aan een betere maatschappij

Bij een gepassioneerde docent denk ik aan een man of vrouw die echt geïnteresseerd is in de student, die wil weten wat hem of haar bezig houdt, die bereid is extra tijd en energie te steken in de student om hem iets te leren en de student nooit zal afwijzen als persoon. Dit zijn voor mij docenten die door het docentschap een bijdrage leveren aan de maatschappij. Dit zijn docenten die maatschappelijk relevante resultaten boeken, alleen al in financiële zin. Heb je wel eens uitgerekend wat het kost wanneer een student een jaar over moet doen? Kosten voor een extra inspanning van het onderwijs en aan misgelopen inkomsten voor die student. Voor een beetje HBO-er met een startsalaris van € 2.000,- scheelt dat al € 24.000,-. Toch mooi meegenomen.

Het grote verschil in de passie tussen punt 1 en 2 enerzijds en punt 3 en 4 anderzijds is dat het bij de eerste twee punten over “de docent” gaat en bij de laatste twee punten over “de student”. De student centraal stellen gaat mijns inziens dan ook om de passie voor de student en de passie om bij te dragen aan de maatschappij. Passie voor onderwijs gaat in mijn beleving over het maximale, optimale geven aan je student en bereid zijn daarvoor jezelf opzij te zetten. Geven, geven, geven en pas dan komt er wat voor jou terug in de vorm van waardering, erkenning of de mogelijkheid om over je vak te vertellen.

Wanneer de student centraal staat, betekent dat in mijn ogen: luisteren naar de opvatting van je student en je handelen als persoon en organisatie daar op aanpassen. Behandel je student als een echte “klant”. Welke service mag hij of zij van ons verwachten, zijn we echt ongerust wanneer de student niet tevreden is, zorg ervoor dat iedere student van vreemde (bij de voorlichting) tot ambassadeur wordt (bij diplomering). Maak je zorgen wanneer je alumni moeilijk benaderbaar zijn. De student is het belangrijkste onderdeel van je professionele leergemeenschap. Meer dan wie dan ook kan de student aangeven waar jij je nog kunt verbeteren, waar je sterke punten zitten en hoe je de resultaten van het onderwijs nog beter kunt krijgen. Zorg voor koffie, thee, broodjes en wifi voor studenten, nodig ze uit en luister naar ze!

Ik had onlangs twee mooie voorbeelden van docenten die wat mij betreft de passie voor studenten uitstraalden. De eerste docent gaf aan dat ze 20 jaar geleden werd gebeld door een moeder met de mededeling dat ze haar dochter kwijt was. De docent heeft vervolgens de hele stad afgereden om de student te zoeken (en uiteindelijk te vinden). Een tweede docent vertelde mij vandaag met pretoogjes over studenten op niveau 2: “ik hou echt van die leerlingen”. Prachtig!!

Wat ik graag van jullie terug wil horen zijn mooie voorbeelden van onderwijssituaties, teams of docenten die gepassioneerd de student centraal stellen. Laat mij hieronder in het reactieveld aub mooie voorbeelden zien van de wijze waarop jij de student centraal stelt! Van jouw reactie kunnen je collega’s leren.

Up-do-date blijven?

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf je in
1 Reactie
  1. Een voorbeeld van de student centraal stellen en passie.

    Ik ben nu 8 jaar werkzaam in het onderwijs op het MBO en geef les aan niveau 2, 3 en 4. Ik ben ook begonnen op niveau 2 en als je die categorie studenten weten te boeien en te motiveren dan is elk ander niveau geen probleem. Ik zie ze binnen komen op niveau 2 en zie gelukkig veel studenten doorstromen naar niveau 3 en 4. Nog vrolijker wordt ik als ze op niveau 4 het derde jaar bereiken (doorzettingsvermogen van deze studenten is dan ook groot) en het leuk vinden weer les van je te krijgen en dat komt de sfeer en daarmee de leeromgeving ook ten goede. En dan de diploma uitreiking, hoe bijzonder is het als een student die je van niveau 2 al kent je persoonlijk komt bedanken voor alles wat je voor haar/hem hebt gedaan en de betrokkenheid hebt getoond die hij/zij nodig heeft gehad om het diploma te halen. Ik word daar stil van en kan dan met moeite me tranen bedwingen van geluk en onder de indruk dat je blijkbaar meer voor ze hebt betekent dan alleen docent zijn. Dat zijn de moment die je bewust maken van je rol als docent en waarom ik in het onderwijs beland ben (na jaren in het bedrijfsleven te hebben gewerkt met de zelfde passie en betrokkenheid, gaan voor kwaliteit en geen gerommel in de marge).
    Natuurlijk zijn er ook studenten die door allerlei omstandigheden het niet redden. Ook van hen wil ik altijd op een goede manier afscheid nemen. Altijd mooi als ze dan toch je emailadres nog ergens hebben en je om advies vragen.
    Mooie bedrijfstak dat onderwijs om met mensen te mogen werken.

    Mvg
    Ria Teeuwen

    Antwoord

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *