Krijg grip op je klas! Drie slimme trucs om orde te houden

Datum: 13 februari 2025
Auteur: Peter Loonen

Je bent net begonnen met je uitleg, maar één student staart dromerig uit het raam, een ander giechelt met een buur en weer één zit overdreven te zuchten. Ondertussen tikt iemand met een pen op de tafel en probeert achterin iemand zo onopvallend mogelijk TikToks te kijken. Klinkt bekend?

Als docent krijg je dagelijks te maken met afleiding, weerstand of complete desinteresse. Maar geen paniek! Je hoeft niet te schreeuwen of streng te straffen om de orde te herstellen. In dit artikel ontdek je drie slimme technieken om studenten op een positieve manier weer bij de les te krijgen.​

1. Directe aanpak: grijp in met een slimme vraag

Soms is de beste manier om verstoringen te stoppen er meteen bovenop te zitten. Maar in plaats van te schreeuwen (“Hou eens op!”), kun je slimmer inspelen op het gedrag.

Voorbeeld: Een student lacht een klasgenoot uit tijdens een oefening. In plaats van boos te worden, draai je het om: “Interessant, je lacht. Wat maakt dit zo grappig? Kun je dat met ons delen?”

📌 Waarom werkt dit? Je benoemt het gedrag en dwingt de student na te denken over zijn eigen acties. Dit haalt de lol eruit en voorkomt dat de sfeer negatief wordt. 💡 Jouw actie: Kies één verstoring in je volgende les en spreek deze direct aan met een slimme vraag. Let op je toon: neutraal, zonder woede, maar wel duidelijk.

2. Indirecte aanpak: geef ze iets beters te doen

Soms heeft aanspreken geen zin en is het slimmer om de groep af te leiden naar een interessante taak.

Voorbeeld: Je merkt dat studenten passief blijven en niet meedoen. In plaats van te vragen “Waarom doen jullie niks?”, geef je ze een uitdaging: “Oké, jullie hebben precies zes minuten om dit probleem op te lossen. De groep met de beste oplossing wint een bonuspunt.”

📌 Waarom werkt dit? Studenten krijgen geen ruimte om af te haken. Door een spelelement toe te voegen, wordt de opdracht automatisch aantrekkelijker. 💡 Jouw actie: Voeg in je volgende les een quiz, tijdsdruk of groepsopdracht toe. Let op: maak het uitdagend en interactief!

3. Slim omgaan met weerstand: draai het om

Soms is verstorend gedrag eigenlijk verzet tegen de les of tegen jou als docent. De fout die veel docenten maken? De discussie aangaan. Dit voedt de weerstand alleen maar meer.

Voorbeeld: Een student weigert zijn telefoon weg te leggen en zegt uitdagend: “Waarom mag ik niet multitasken?” In plaats van te reageren met “Omdat ik het zeg”, zeg je: “Interessante vraag! Kun jij straks voor de klas uitleggen waarom jij denkt dat multitasken goed werkt?”

📌 Waarom werkt dit? Je haalt de angel uit de weerstand en zet de student in een nadenkende rol. Dit voorkomt een machtsstrijd. 💡 Jouw actie: Kies een moment waarop je weerstand verwacht en probeer het om te buigen in een leermoment.

Wat werkt WEL?

  • Benoem storend gedrag direct
  • Geef studenten een duidelijke opdracht
  • Draai weerstand slim om

Wat werkt NIET?

  • In discussie gaan over regels
  • Boos worden en de les stilleggen
  • De klas straffen voor het gedrag van enkelen

Welke van deze drie strategieën ga jij deze week toepassen? Deel je ervaring hieronder!

BPV begeleiden

Up-do-date blijven?

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf je in
0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *