Soms roep ik mijn ikken bij elkaar
Herken je dit?
Je loopt lekker te struinen door je favoriete boekwinkel. Je ogen scannen de titels, je bladert door een boek, je leest samenvattingen op achterkanten. Na een tijdje kies je een boek dat je helemaal leuk lijkt. ‘Die ga ik kopen!’. Maar eenmaal in de rij bij de kassa komt dat stemmetje: ‘Zou je dat nou wel doen? Er liggen thuis nog zoveel ongelezen boeken. Misschien is het handig om die stapel eerst eens weg te werken voordat je weer een nieuw boek koopt’. En dan weer dat andere stemmetje: ‘Koop toch lekker, je hebt deze week hard gewerkt en dit heb je wel verdiend’. Ander stemmetje: ‘Niet doen, daar krijg je spijt van’. En voor je het weet leg je het boek terug en zie je van de koop af.
We dragen in ons leven verschillende ikken met ons mee. Waar we ook gaan en wat we ook doen. Of we nu alleen zijn of samen met anderen, die verschillende ikken bepalen wat we denken en hoe we ons gedragen.
Door een training groepsdynamiek die ik nog niet zo lang geleden heb gevolgd, ben ik me steeds meer bewust van dit fenomeen. Ik merkte bij mezelf maar ook bij anderen dat we onbewust beslissingen nemen of ons gedragen op een manier die we eigenlijk niet willen. ‘Ik wilde zeggen dat ik het niet doe, maar ik heb toch weer ja gezegd’. Of: ‘Ik had me voorgenomen om te gaan sporten maar ben toch niet gegaan’. Wie saboteert ons goede voornemen? Hoe komt het toch dat ik me steeds weer laat overhalen? Wie zijn die ikken en waarom zijn ze er?
Harrie Jekkers maakte er een mooi lied over:
Soms roep ik mijn ikken bij elkaar
Ik heb inmiddels al een aardig reservoir
Als ik dan vraag ‘Hé welke ik is eigenlijk waar?’
Ik ik ik ik ik ik, roepen m’n ikken dan door elkaar
En dan zwaai ik met mijn voorzitters hamer
Verzoek om stilte in mijn bovenkamer
Dan geef ik met een vorstelijk gebaar
’t Woord aan mijn ik van 9 jaar
Hij geeft in dit lied heel mooi aan wat ik in de afgelopen tijd bewust ben gaan doen. Ik ben bewust met mijn ikken in mijn hoofd aan de slag gegaan. Ik neem de tijd om stil te staan bij de dialoog die zich in mijn hoofd afspeelt.

Hoe ik dat doe?
Nu, dat heb ik niet zelf bedacht want er staan prachtig voorbeelden beschreven in hoofdstuk 4 van het boek: Ik (k)en mijn ikken (Brugman e.a, 2010).
Bijvoorbeeld:
- Neem drie stoelen (of een bank) en ga op de middelste stoel (in het midden) zitten.
- Formuleer een vraag of dilemma die in je hoofd speelt. De twee zitplaatsen links en rechts staan voor een beslissing: ja, ik doe het is bijvoorbeeld links en nee, ik doe het niet rechts.
- Ga eerst, nadat je je vraag duidelijk hebt, naar de kant die het sterkst aanwezig is.
- Concentreer je op die stem en laat hem helemaal uitpraten. Dit doe ik meestal hardop en schrijf uiteindelijk de argumenten op.
- Dan ga ik naar de andere kant en doe hetzelfde. Neem de tijd!
- Ga daarna in het midden zitten en constateer dat het allemaal van jou is en waar is.
- Wat was voor jou nu het meest waardevol wat gezegd is. Wat concludeer je?
Voice dialogue, in dialoog met je ikken, is een krachtige methode om jezelf met al je kanten beter te leren kennen. Het helpt om de dialoog in je hoofd te regisseren zodat niet altijd de dominante ik het woord neemt. Zodat die ik aan het woord komt die vaak wat stiller is, maar waar je misschien wel meer naar wilt gaan luisteren. Dat zijn soms ook de ikken waarvan je zegt: ‘Dat vind ik moeilijk’. Maar waarvan je weet dat het wel goed voor je is om naar ze te luisteren. Dat andere handelen vergt soms wat oefening, aanmoediging en reflectie. En dan is het fijn dat iemand je helpt.
Ten slotte is deze werkvorm ook goed te gebruiken bij het coachen van je collega of studenten. Veel succes als je ermee aan de slag gaat.
Bron: Karin Brugma, Judith Budde, Berry Collewijn (2010). Ik (k)en mijn ikken.
2 Reacties
Een reactie versturen

Navigeren tussen objectiviteit en subjectiviteit
Op dit moment merk ik, als onderwijsadviseur, dat veel scholen zich bezighouden met het verbeteren van hun toets- en examineringsbeleid. Steeds meer instellingen steken moeite in het invoeren van een gedegen aanbod voor assessorentrainingen, waarin de assessoren hun...
Community leren in jouw blended onderwijsontwerp
“Blended leren is afstandsleren en zorgt daarmee voor afname van de interactie en betrokkenheid met studenten en tussen studenten.” Deze opvatting wordt waarheid, wanneer blended onderwijs veelal online en uit contact plaatsvindt, én er daarbij ook nog eens weinig...
Kansen en mogelijkheden van AI om studenten te motiveren
De titel van dit blog is een quote van Dr. David Thornburg. Afkomstig uit 2012, maar weer helemaal actueel. Sinds artificial intelligence (AI) in de vorm van het taalmodel ChatGPT in november 2022 is vrijgegeven, hebben we het op allerlei plekken in onze maatschappij...
En je kan ook de relaties tussen die interne ikken in beeld krijgen. Bondgenootschappen en tegenpolen. Wie manifesteren zich overall dominant en welke blijven achter? En hoe manifesteren zij zich, afhankelijk van de context waarin je je bevindt en de (externe) personen die aanwezig zijn?
Hoe? Met het persoonlijk positie repertoire (PPR), gebaseerd op de dialogical self theory (DST) van prof. dr. H.J.M. Hermans.
Echt enorm inzichtgevend en interessant!
Dag Bert,
Dank je wel voor je reactie. Ik heb even snel gegoogled op ‘persoonlijk positie repertoire’. Spreekt me erg aan. Dank je wel!